Magazynowanie opon a proces ich starzenia się

Wbrew panującej powszechnie opinii opony fabrycznie nowe, starsze niż mniej więcej 24 miesiące, nie tracą diametralnie swych właściwości. Warunkiem tego jest ich odpowiednie składowanie. Magazyn musi być suchy, zamknięty i zadaszony, wolny od działania promieni UV i szkodliwych dla gumy gazów takich jak ozon. Opony przechowywane w takich warunkach starzeją się kilkadziesiąt razy wolniej od opon poddawanych działaniu warunków atmosferycznych np. zamontowanych na samochodzie.

Przechowalnia opon w Warszawie, a przynajmniej większość z nich nie spełnia tych warunków. Opony są przechowywane w sposób nieprawidłowy. Zdarzają się jednak wyjątki – np. przechowalnia opon i kół Białołęka na ulicy Konwaliowej 5, gdzie cały duży nowoczesny budynek powstał z myślą tylko i wyłącznie z myślą o branży oponiarskiej / motoryzacyjnej – tutaj właśnie opony, a nawet całe koła (felgi plus opony) są składowane w warunkach wzorcowych. Wymiana opon nie wiąże się, jak to bywa w innych punktach tego typu, z niemiłą niespodzianką – dla przykładu przyjeżdżamy zmienić opony na zimowe, a okazuje się, że nasze przechowywane opony są poparciałe i popękane, gdyż całe lato leżały sobie w miejscu nie zadaszonym skąpane w słońcu.

Warto zastanowić się również nad zakupem opon nowych np. 4-5 letnich, które przechowywane w odpowiedni sposób są produktami pełnowartościowymi o właściwościach tylko minimalnie gorszych jakościowo od opon, które dopiero zjechały z linii produkcyjnej. Opony takie można zakupić w zdecydowanie lepszej cenie, co pozwoli nam zaoszczędzić kilkaset złotych w domowym budżecie.